Hamar Game Collective har gjort Hamar til spillhovedstaden i Norge

Publisert:
Oppdatert:

Hamar Game Collective (HGC) har nådd målet sitt om å gjøre Hamar til Norges beste sted for spillutvikling. Nå har de ambisjoner om å bli det beste spillkollektivet i Europa, før de skal ta verden med storm.  

Tekst og foto: Hanne Mette Walhovd Paulsen

Da spillutviklingsselskapene Krillbite, Moondrop og Sarepta Studio for 3 år siden gikk sammen for å stifte Hamar Game Collective skulle de gjøre Hamar til et spillmekka, og utvikle spill som ville få internasjonal oppmerksomhet. Det har de klart. Med glans!

Hamar Game Collective har i løpet av 3 år vokst fra 3 til 8 selskaper, de har vunnet en rekke priser både nasjonalt og internasjonalt – blant annet den prestisjetunge “British and American Film and Television Award” (BAFTA), og spillutviklere fra hele verden kommer nå til Hamar for å ta del i det unike fellesskapet.

  • Nå vil vi bli Europas beste sted å lage spill, sier Runa Haugland (26), daglig leder i HGC.
  • Definitivt! Først Europa, så verden, supplerer Marianne Lerdal (28), prosjektleder og produsent i Sarepta Studio
  • Hvor langt unna er dere å være det beste spillkollektivet i Europa?
  • Vi ligger greit an, konstaterer Runa.
  • …det finnes noen bra kollektiver andre steder i Europa, men gi det 4 år til da, så er vi best i Europa, slår Marianne fast.

Blir i Hamar
Ambisjonene er både høye og hårete, men absolutt realiserbare om man ser hva kollektivet har fått til i løpet av bare 3 år. I slutten av juni flyttet de 35 utviklerne fra trange lokaler i gågata til dobbelt så stor plass i DnBs gamle lokaler i “Hvelvet 41”. Og best av alt; selv om spillkollektivet vokser har de ingen planer om å forlate Hamar.

  • Høgskolen i Hedmark utdanner veldig dyktige folk, og mange av dem får et forhold til Hamar Game Collective i løpet av studietiden. I gjennomsnitt kommer det hvert år én ny bedrift til kollektivet som består av nyutdannede med bachelor i spillteknologi og simulering, sier Marianne.
Ambisiøse: - Høgskolen i Hedmark, Norsk Tipping og Hedmark Kunnskapspark har bidratt til å gjøre Hamar til et spillmekka, sier Marianne Lerdal. Om 4 år er hun sikker på at Hamar har Europas beste spillkollektiv.    
Ambisiøse: – Høgskolen i Hedmark, Norsk Tipping og Hedmark Kunnskapspark har bidratt til å gjøre Hamar til et spillmekka, sier Marianne Lerdal. Om 4 år er hun sikker på at Hamar har Europas beste spillkollektiv.

Utdanningen trekker studenter fra hele landet, og er en av grunnene til at HGC har klart å gjøre Hamar til et mekka for alle som er interessert i spill.

  • Når man har vært i Hamar i 3 år så blir man knyttet til byen, og hvorfor dra til Oslo etterpå når man fint kan arbeide som spillutvikler her? spør Marianne.

Faktisk er det ingen av de 35 i kollektivet som er fra Hamar. Riktignok kommer én fra Vallset og én fra Elverum, men de fleste har flyttet hit fra andre steder i landet. Noen har også tatt turen fra England, Portugal, Spania og USA for å joine spillmiljøet i Hamar.

  • Spill er en internasjonal industri, og vi reiser mye på konferanser og møter folk som blir interessert i kollektivet vårt, sier Runa.

Sammen er vi sterke
Fellesnevneren for de tre selskapene som stiftet Hamar Game Collective var at de alle hadde studert spillutvikling ved Høgskolen i Hedmark, avdeling Hamar. Etterpå jobbet de sammen i en inkubasjon hos Hedmark Kunnskapspark, der de fikk hjelp til å realisere forretningsidéen sin.

  • De tre selskapene hadde gode synergier som vi ønsket å beholde også etter tiden i inkubator, forklarer Marianne.

Tanken bak kollektivet var “sammen er vi sterke”, og strategien for å klare å hevde seg på det internasjonale spillmarkedet var å droppe konkurransen for heller å stå sammen.

  • Den norske spillindustrien er ikke så stor, og det er mye mer å tjene på å samarbeide fremfor å konkurrere, sier Runa.
  • Med et forbrukermarked på mange millioner mennesker over hele verden har ikke norske spillutviklere noe å tjene på å ødelegge for hverandre. Spillene vi utvikler er også rettet mot ulike målgrupper, og vi må derfor stå sammen og bygge hverandre opp, sier Marianne.

Spillmiljøet i Bergen er også stort, men det skjer mer i Hamar. HGC har en tett dialog med studentene her, og arrangerer jevnlig eventer. Det er heller ikke lenge siden 200 spillinteresserte fra hele verden kom til Hamar for å være med på “Global Game Jam”. (Se video)

  • De store byene i Norge ser opp til oss og det samarbeidet vi har. De synes det er veldig flott det vi holder på med, sier Kristina Halvorsen (26), markedsføringsansvarlig i Krillbite Studio.

Mye spennende på gang
Hver dag jobber kollektivet for å utvikle engasjerende underholdningsspill. Krillbite Studio har hatt stor suksess med “Among the sleep”, som er et horrorspill der man spiller en toåring som leter etter mammaen sin. Spillet har solgt 200. 000 kopier til PC og Playstation 4, og med tanke på at et gjennomsnittsspill på Steam selger 7000 kopier, så er 200. 000 veldig bra. Det største markedet er i USA, Tyskland og Saudia-Arabia.

  • “Among the sleep var ekstremt lett å markedsføre. Det finnes ingen horrorspill hvor man kan være en toåring, og vi fikk mye presseomtale, sier Kristina.
Underholdende: Spillet “Among the sleep” er utviklet av Krillbite Studio og har solgt 200. 000 kopier. Markedsføringsansvarlig i Krillbite Studio, Kristina Halvorsen (26,nærmest), daglig leder i HGC, Runa Haugland (26, midten) og prosjektleder og produsent i Sarepta Studio, Marianne Lerdal (28), skvetter like mye hver gang.
Underholdende: Spillet “Among the sleep” er utviklet av Krillbite Studio og har solgt 200. 000 kopier. Markedsføringsansvarlig i Krillbite Studio, Kristina Halvorsen (26,nærmest), daglig leder i HGC, Runa Haugland (26, midten) og prosjektleder og produsent i Sarepta Studio, Marianne Lerdal (28), skvetter like mye hver gang.

Krillbite har også laget et ti minutter langt filosofispill der man spiller en flue, og nå utvikler de sitt tredje spill som handler om en person som er fanget i en utrolig kjedelig hverdag i et selskap som utnytter andre mennesker.

  • Vi har en visjon om å skape spill med en historie som betyr noe, sier Kristina.

De fleste spillene utvikles for PC og TV. Sarepta Studio jobber nå med et mobilspill, der den som spiller skal være vergen for et tyskerbarn etter 2. verdenskrig.

  • Spillet er basert på sanne historier og målet med spillet er å utforske hvordan samfunnet var på den tiden, sier Marianne.

Sarepta Studio har også utviklet samarbeidsspillet “Skyggemesteren” som er solgt i cirka 100. 000 kopier, og handler om en gutt og skyggen hans. Når de skilles fra hverandre av den onde skyggemesteren må de jobbe sammen med lys og skygger, samt løse gåter, for å rette opp igjen ugagnen. Spillet ble nominert til “Best Nordic game of the year” i fjor.

Rising star
Inne på kontoret hos daglig leder Runa sitter 23 år gamle Tom-Ivar Arntzen, også omtalt som “the rising star”. Etter å ha jobbet med rytmespillet “Klang” i to og et halvt år nærmer han seg endelig lansering, og spillet har allerede fått masse positiv omtale.

  • Klang er et rytmespill der man bekjemper fiender ved å reflektere angrepene deres – som i Star Wars, forklarer Tom-Ivar.

Prosjektet er ambisiøst for det er ingen som har utviklet noe liknende før. Det er også oppsiktsvekkende at det bare er én utvikler som står bak. Og han er selvlært.

  • Hvorfor valgt å bli en del av kollektivet?
  • HCG er et miljø med mange kompetente spillutviklere, som jeg definitivt ønsker å være en del av. Det blir litt “standing on the shoulders of giants”-prinsippet, og jeg har fått mye igjen for å være her, sier Tom-Ivar før han legger til:  – Å jobbe alene og isolert på gutterommet er ikke bra i lengden. Man kan jo bli deprimert etter bare et par månder…
“Rising star”: Etter 2,5 år med intens jobbing er 23 år gamle Tom-Ivar Arntzen snart klar for å lansere rytemspillet “Klang”. - Jeg har fått mye igjen for å være en del av HGC, sier han.
“Rising star”: Etter 2,5 år med intens jobbing er 23 år gamle Tom-Ivar Arntzen snart klar for å lansere rytemspillet “Klang”. – Jeg har fått mye igjen for å være en del av HGC, sier han.

Kreativt fellesskap
I de nye lokalene får kollektivet dobbelt så stor plass å boltre seg på, og med en bra leieavtale ser fremtiden lys ut.

  • Vi har fått en god leieavtale, for både politikere og lokalt næringsliv så det fordelaktig for Hamar by å få samlet spillnæringen i ett bygg, sier Marianne.

Mens kollektivet holder til i 2. etasje, kan alle som vil leie seg et smartkontor i 1. etasje. Her vil det med jevne mellomrom arrangeres “testbonanzaer” hvor spillinteresserte inviteres til å presentere alt fra idé til ferdig produkt. I tillegg vil det bli “gamejams” 3-4 ganger i året.

  • På lik linje med musikere som jammer sammen for å arbeide frem låter, treffes vi for å jobbe frem en prototype eller demo av et spill. Her jobber vi kjapt, kreativt og med ting vi vanligvis ikke driver med, sier Marianne.
Nye lokaler: De 8 firmaene satt tett sammen i åpent landsskap i Torggata 74. Nå har de fått dobbelt så stor plass i DnBs gamle lokaler i Hvelv 41 i Hamar.
Nye lokaler: De 8 firmaene satt tett sammen i åpent landsskap i Torggata 74. Nå har de fått dobbelt så stor plass i DnBs gamle lokaler i Hvelv 41 i Hamar.

Les også artikkelen Hamar er i ferd med å bygge opp et ledende innovasjonsmiljø for spillutvikling på businessnorge.no