Nå kommer den virtuelle virkeligheten

Publisert:
Oppdatert:

(Annonse) Den virtuelle virkeligheten kommer over oss i en rasende fart og blir en del av hverdagen. – Vi må bli med på utviklingen, sier Marit Berg Strandvik. Utviklingen kan hun hjelpe deg med.

ANNONSE: Denne saken er betalt innhold fra magasinet Hamarregionen24

Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) vil være en del av hverdagen vår innen 2022. Det mener Marit Berg Strandvik, instituttleder for spillutdanning ved Høgskolen Innlandet (INN). – Næringslivet og bedrifter bør kaste seg på ballen nå sier hun. Nettopp dette kan fagmiljøet på INN hjelpe deg med. Allerede i dag får studenter på Add-On Programme in Agumented and Viritual Reality-oppdrag fra bedrifter og næringsliv. Studiet er for personer som allerede har en bachelor innenfor relevante områder som 3D-modellering, programmering, spillutvikling, realfagsutdanninger og web- og grensesnittutdanninger.

Et ekte scenario i en uekte verden

Så, hva er det egentlig INN tilbyr? Nytenkende og nyskapende teknologier og løsninger, rett og slett. Løsninger for interaktiv lærdom. Ved bruk av AR/VR utvikler de virtuelle løsninger til bruk i arbeidslivet. Helt tilpasset det bedriftene trenger og ønsker. Et eksempel er praksissimulatorer med kunstig intelligens. Her kan det skapes kurs og tester. Det kan brukes til forebygging, opplæring og trening gjennom realistiske scenarier og faktisk opplevd tilstedeværelse. Lærerstudenter kan gå inn i den virtuelle verdenen og øve på vanskelige samtaler. Helsearbeidere kan trene på arbeid med traumer. Ledere kan øve på lederskap. Det er som om det hele skjer på ekte. Den kunstige intelligensen reagerer, svarer og skaper reaksjoner. Dette tilpasses til brukeren og det blir et ”virkelig scenario”. – Det handler om å få full fokus på oppgavene som skal løses i den simulerte verdenen og kjenne igjen situasjonene i den virkelige verden.

På den måten er det effektiv læring for dem som bruker dette, sier Berg Strandvik. Hun trekker fram at trauste tekster som må leses, kan gjøres spennende gjennom gamification. Opplæring i systemer og prosesser kan gjøres i en simulert verden fra hvor som helst før en går ut i felten. – Ikke alle som tar kontakt med oss vet hva de trenger eller ønsker, men det trenger de heller ikke. Vi hjelper dem med ideer og forslag, tilpasset bedriften og målet.

Fra spill til smarte løsninger

Kompetansen til studentene er høy. I fjor vant en studentgruppe fra Spillskolen The Game Awards 2018 i kategorien Beste Studentspill. Vinnerspillet heter Combat2018. Med spillkompetansen og ny teknologi, som bruk av AR/VR, muliggjør det nye og kreative løsninger for næringslivet og bedrifter. – Enkelt forklart bruker vi teknikker brukt i dataspill til å gjøre informasjonssystemer, rutineoppgaver og trening morsom, effektiv og intuitiv, forteller instituttlederen.

Kapasitet til gode løsninger

Fagmiljøet på INN er internasjonalt, tverrfaglig og samarbeider med flere nasjonale og internasjonale aktører. Som partner i forretningsklyngen VRINN har INN utvidet samarbeid med flere utviklerbedrifter, i tillegg til det offentlige støtteapparatet. Klyngen fører til større kapasitet, flere samarbeidsprosjekter, mer innovasjon og flere muligheter. Fellesskapet og samarbeid på tvers skaper et helhetlig tilbud direkte mot nærings- og arbeidslivet, enten det er programvareutvikling, teknologiske løsninger, applikasjoner, opplæringsprogrammer eller kurs for ulike målgrupper. – Brukervennlige og gode læringsarenaer, med gode historiefortellinger. Det blir som gode spill, man har ikke lyst til å logge ut, sier Berg Strandvik.

Les flere saker fra Hamarregionen24

ANNONSE: Denne saken er betalt innhold fra magasinet Hamarregionen24